Hemoroidy profilaktyka

Choroba żylaków odbytu jest nie tylko wyleczalna. Można jej nawet uniknąć dzięki stosowaniu odpowiednich działań profilaktycznych. W tym celu należy jednak zdać sobie sprawę z głównych przyczyn hemoroidów oraz wybranie tych, na które możemy wpływać. Należą do nich m.in. nieprawidłowa dieta, brak ruchu, otyłość, siedzący tryb życia, niewłaściwe przyzwyczajenia higieniczne. Kiedy juz wiemy, skąd mogą wziąć się dolegliwości – można rozpocząć kompleksową profilaktykę. Przede wszystkim warto wprowadzić więcej aktywności fizycznej na co dzień oraz zmienić dietę. W menu musi znaleźć się dużo płynów oraz składników mineralnych. Szczególnie istotnym jest, aby nie zabrakło w niej:
* dwóch rodzajów błonnika – rozpuszczalnego (zawartego między innymi w jabłkach, fasoli, marchewce czy śliwkach) oraz nierozpuszczalnego (obecnego w zbożach, sałacie, siemieniu lnianym oraz suszonych śliwkach); duża zawartość błonnika w diecie wspomaga prawidłowe wypróżnianie, pobudza pracę jelit a także zmniejsza napięcie mięśni podczas oddawania stolca;
* cynku – który pomaga zagoić się zaistniałym już zmianom w okolicach odbytu i jest obecny zwłaszcza w pestkach, nasionach, drobiowym mięsie, kiełkach pszenicy oraz owocach morza;
* flawanoidów (zawartych w jabłkach, winogronach, owocach leśnych i cytrusowych) – wzmacniających naczynia krwionośne, oraz poprawiających ich funkcjonowanie;
* witaminy C (obecnej w owocach cytrusowych, kiwi, papryce, truskawkach) – chroniącej naczynia krwionośne.
Należy przy tym unikać pokarmów, które mogą powodować zaparcia, z dań tłustych i ubogich w błonnik, wysokoprzetworzonych składników czy czekolady i kakao. Dobrym pomysłem jest również zrzucenie kilku kilogramów, jeśli doskwiera nam nadwaga.Warto również zadbać o higienę okolic intymnych – często zmieniać bieliznę, podmywać okolice odbytu po każdym skorzystaniu z toalety, stosować do mycia neutralne płyny do higieny intymnej, a także nie używać szorstkiego i drażniącego skórę papieru toaletowego.

Be Sociable, Share!